Assalamualaikum

Dah habis update and publish entry Kekal Gemuk Atau Turunkan Berat Badan, terus dapat idea nak update entry nie pulak. Bukan apa, makin stress bila fikir dah nak Ramadhan tapi aku still gemuk dan tak mulakan diet lagi. Ingat tak stress ke woyy!

Aku nak kahwin, aku nak ada anak-anak soleh dan solehah, aku nak ada level self confident yang tinggi. Kalau gemuk macam nie, celah mana nak datang self confident tu. Celah mana nak dapat jodoh weyy? Kebanyakkan lelaki sekarang nak kurus macam bihun, putih macam tepung gomak, flawless macam telur rebus 😒

So, aku nie terfikir nak buat diet atkins sambil consume something sebagai meal replacements. Ada yang suggest Shaklee ESP dan ada yang suggest Herbalife. Kedua-duanya berfungsi sebagai meal replacement dan sesuai jugak untuk diet. Aku pun apa lagi, terus confuse nak pilih mana satu.

Okay, let's go through one by one.
Shaklee ESP
  • Untuk wanita yang ingin pregnant atau plan untuk pregnant : ESP pulihara dan pelihara rahim kita.
  • Untuk wanita yang sedang pregnant macam saya sekarang : ESP kuatkan rahim kita dan bantu pembentukan otot bayi. Protein kan bagus untuk tumbesaran.
  • Untuk wanita yang menyusu anak bertuah dan anak kesayangan : ESP bantu banyakkan pengeluaran susu. Bila kita cukup protein, means kita cukup tenaga. Susu pun berkhasiat. 
  • Untuk sesiapa yang nak stabilkan hormon : ESP mengandungi kacang soya, yang kaya dengan isoflavon, ia bantu memulihkan hormon wanita. Keluarkan darah kotor dan gantikan protein yang diperlukan.
  • Untuk sesiapa yang mahu kurus : ESP buat kita rasa kenyang. Nafsu nak makan sokmo pun kurang.
  • Untuk sesiapa yang ingin kekal sihat : ESP beri ketahanan badan dan pelengkap nutrient dalam badan kita. Bila semuanya cukup, haruslah boleh lawan penyakit yang datang, insyaAllah.
  • Untuk sesiapa yang nak cantik : ESP buat kulit kita anjal, jadi gebu dan lebih cerah. Nampak berseri gitu. Bila dah cantik, tak perlu la nak tepek makeup tebal-tebal kan. Natural beauty you!
  • Untuk sesiapa yang bercadang untuk puasa : ESP bekalkan tenaga, jadi walaupun puasa kita tak rasa lemah. Laar dan dahaga tu biasa la, itu dugaan tuhan bagi sebagai ujian.
Herbalife
  • Kajian sains di sebalik kejayaan : Doktor sains dan ahli nutrisi yang ternama di AS menjadi anggota Lembaga Penasihat Perubatan dan Saintifik Herbalife, untuk memastikan produk-produk Herbalife mencapai atau melebihi piawaian paling tinggi yang boleh dicapai.
  • Keseimbangan alam semulajadi dan sains : Menggabungkan bahan-bahan semulajadi dengan teknologi sains membolehkan Herbalife mencipta suplemen harian perlu yang kaya dengan protein tambahan yang dialu-alukan untuk sebarang gaya hidup.
  • Bahan-bahan Herbalife : Hanya bahan-bahan yang diperoleh daripada sumber semulajadi yang paling tinggi kualitinya dari setiap pelosok dunia dimasukkan dalam produk-produk Herbalife.
  • Produk-produk yang mudah diguna dan dibawa ke mana-mana : Ini adalah produk-produk yang tepat untuk anda dan pelanggan-pelanggan anda, samada untuk mengurangkan berat badan, mengekalkan berat atau seboleh-bolehnya menjadi sihat atau gembira.
Huwargghhh! 😭 Sekarang dah confius nak consume yang mana satu. Kuat rasa hati nie nak consume Shaklee ESP. Bukan apa, budget bulanan tak berapa besar. Kalau terlari budget, merana hari-hari sementara nak tunggu next gaji. Huhuhuu 😭😭😭

Actually, hari nie first day aku nak start diet. Gila laaa kan? Drastik aku nak mulakan diet nie. Kalau tak mampu, aku akan try tukar cara diet lagi. Nak kena latih diri sebelum Ramadhan. So, menu aku hari nie?

Disebabkan aku bekerja, aku masak pagi tadi sebelum pergi kerja. Breakfast nie nugget tiga biji *tak sempat goreng telur sebab dah lambat sangat*, lunch nanti ayam goreng dua ketul dan kangkung goreng. Weyy! Nak telan sayur hijau nie susah sebab aku tak makan sayur. Doakan aku biar cepat kurus. Nak muhasabah diri dan motivasi diri sendiri jap.

Haaa lupa nak story! Aku ada nak green tea boh dan lemon. Nak try detox jap. Aku harap tak ulang alik toilet banyak kali. Penat weyy kalau asyik ulang alik toilet je. Perut aku nie dah laa jenis sensitif macam mana. Pantang salah makan, buka booth lepak laa dalam toilet tu nanti 😭